Chemia w żywności - o czym warto wiedzieć?

Chemia w żywnościCzym są chemiczne dodatki do żywności? Jest to nic innego jak związki chemiczne, które są dołączane do pożywienia, mające na celu stworzenie odczucia zapachu czy smaku zbliżonego do naturalnego, zmiany koloru, konsystencji żywności, a także przedłużenia ważności terminy do spożycia.

Badania potwierdzają, że przeciętny Polak spożywa średnio w okresie 12 miesięcy około dwóch kilogramów środków chemicznych, które zawarte są w żywności.

Podział dodatków do żywności:

  • Ze względu na spełnianą funkcję technologiczną: barwniki (wzmacniają i nadają barwę produktom), konserwanty chemiczne (przyczyniają się do zahamowania wzrostu drobnoustrojów), regulatory kwasowości (zmniejszają rozwój bakterii, nadają smak), przeciwutleniacze (hamujące proces utleniania składników żywności), substancje smakowo - zapachowe (substancje słodzące, substancje przyczyniające się do wzmacniania smaku i zapachu, aromaty), substancje kształtujące teksturę (emulgatory, substancje żelujące i zgęstniające, substancje przeciwdziałające zbrylaniu),
  • Ze względu na pochodzenie: naturalne, sztuczne, identyczne z naturalnym.

Praktyczne porady:

  • Zrezygnuj z produktów typu light - w skład produktów light wchodzą silne substancje trujące takie jak np. aspartam, który zawiera fenyloalaninę, kwas asparaginowy oraz metanol. Aspartam jest silnie rakotwórczym środkiem słodzącym, powszechnie dostępnym na rynku. Uważa się, że wpływa na rozwój choroby Parkinsona, cukrzycy, zaników pamięci czy chłoniaka. Aspartam znajduje się między innymi w coli light, gumie do żucia, słodzikach czy płatkach śniadaniowych.
  • Ogranicz smażenie - bardzo ważna jest prawidłowa obróbka termiczna żywności. Zamiast smażenia najlepiej gotować na parze bądź piec w piekarniku, gdyż związki uwalniające się podczas smażenia na tłuszczu, szczególnie peklowane mięsa np. kiełbasa, bekon odkładają się w naszym żołądku, będąc główną przyczyną nowotworów przewodu pokarmowego. Podczas smażenia uwalniane są tłuszcze trans, które są przyczyną otyłości, powodując również nadciśnienie i zmiany miażdżycowe.
  • Pamiętaj aby czytać etykiety - na każdej etykiecie opublikowana jest pełna lista składników jakie zawarte są w pożywieniu. Warto pamiętać, aby szczególnie zwracać uwagę na poniższe związki, które są szkodliwymi konserwantami, mające działanie rakotwórcze oraz alergenne:
    1. glutaminiany: E620-E625,
    2. siarczyny:E220-E228,
    3. kwasy sorbowe E200, E202, E203,
    4. benzoesany: E210-E219
    5. barwniki: E102, E104, E110, E122, E124, E151
  • Posiłki przygotowuj samodzielnie - gdy gotujesz sam, nie używasz nic do zabezpieczenia żywności przed psuciem, odwrotnie, jak ma to miejsce w przypadku żywności wysokoprzetworzonej i dań gotowych do spożycia. Najlepiej ograniczyć do minimum spożywanie produktów z bardzo długim terminem ważności, zup typu instant, mrożonych dań gotowych.

Przykładowe dodatki do żywności wraz ze szkodliwością:

  • E 104 (żółcień chinolinowa) - występuje między innymi w lodach, napojach gazowanych czy galaretkach. Szkodliwość: nadpobudliwość, nowotwór wątroby, astma.
  • E 110 (żółcień pomarańczowa) - występuje w gamach do żucia, zupach w proszku, marmoladzie. Szkodliwość: duszności, dekoncentracja, pokrzywka, nowotwór nerek.
  • E 142 (zieleń S) - występuje w lodach, kremach w proszku, słodyczach. Szkodliwość: anemia, alergie.
  • E132 (indygotyn) - herbatniki, wypieki cukiernicze, napoje bezalkoholowe. Szkodliwość: nadpobudliwość, problemy z sercem, rakotwórczość.
  • E 200 (kwas sorbowy i sorbiniany: E 202 i E 203) - występuje w mrożonej pizzy, winie, lemoniadzie, pieczywie. Szkodliwość: astma, alergie, problemy behawioralne, rumień.
  • E 252 (azotan sodu) i E 252 (azotan potasu) - konserwowane mięsa, wędliny sery. Szkodliwość: bóle i zawroty głowy, podrażnienia oczu i skóry.
  • E 335 (winiany sodu) i E 36 (winiany potasu) - wypieki cukiernicze i wyroby piekarskie. Szkodliwość: biegunka, bóle brzucha.

Aby utrzymać zdrowie w dobrej formie bardzo ważne jest unikanie spożywania gotowych dań czy przetworzonej żywności. Pamiętajmy, aby kupować produkty ze znanym składem i możliwie jak najkrótszym.

Chemia w żywności

Dobrym rozwiązaniem jest wizyta u dietetyka, który udzieli nam cennych rad dotyczących spożywanych produktów czy zmiany nawyków żywieniowych na zdrowsze. Fajnym rozwiązaniem jest platforma Kcalmar, w której znajdziemy dietetyków z całej Polski, w tym również dietetyka z Katowic, z którym możemy umówić się na wizytę.

Ocena: 5.0

Komentarze